Waarnemen, Voelen, Denken

Zingeving

Kiezen uit Liefde

twee-keuzesHeb je soms moeite om keuzes te maken? Er is een manier waarop het altijd goed gaat. Als je een keus te maken hebt en je wilt heel bewust kiezen, dan is het zinvol om jezelf de volgende vraag te stellen: Welke keus is het meest liefdevol?
In deze blog zal ik toelichten hoe je jouw verstand en gevoel kunt inzetten om steeds de meest liefdevolle keus te maken.

Voorbeeld
Vanmorgen was ik aan het hardlopen en ik merkte dat het vandaag best moeite kostte. Ik wilde mezelf niet teveel uitputten, want ik wilde ook nog lekker werken. Dus kwam de vraag bij me op: zal ik vandaag een iets korter rondje lopen, of toch de hele 5 kilometer volhouden? Mijn verstand had voor beide opties de voors en tegens al snel op een rij. Maar een duidelijke voorkeur kwam daar niet uit.

Toen stelde ik mezelf de vraag: welke keus is het meest liefdevol naar mezelf? Vijftig meter verder was het kruispunt waar ik mijn keuze moest weten. In een paar seconden had ik de eerst ene keus gevisualiseerd en het effect gevoeld en vervolgens de andere keus. Tot mijn eigen verrassing koos ik voor het hele rondje. Ik voelde dat ik mezelf daarmee de kans gaf het alsnog uit te lopen (en eerder gaan wandelen kon altijd nog), in plaats van het nu al op te geven.
Deze keus gaf mij zo’n blij en liefdevol gevoel naar mezelf, dat ik acuut meer energie voelde en weer heel lekker liep.

Later kwam er weer een moment waarop het lopen moeilijker ging. Toen kon ik niet direct voelen wat ik het meeste nodig had, doorlopen of afsnijden. Wat mij hielp was het ‘voelen’ op te delen. Ik voelde mijn ademhaling en wist: die is oké. Mijn spieren waren wat moe, maar konden het nog wel even volhouden. Toen voelde ik mijn energieniveau en ik merkte dat ik dreigde te gaan interen op mijn reserve-energie. Dit is voor mij een valkuil, die ik beter kan vermijden. Dus nu was de meest liefdevolle keus om alsnog een klein stukje af te snijden en goed te voelen wanneer het genoeg was. En opnieuw was ik blij!

Liefde is
Zoals uit het bovenstaande voorbeeld zal blijken, is liefdevol zijn naar jezelf niet hetzelfde als de gemakkelijkste weg kiezen, lui zijn of snel je oppervlakkige behoeften bevredigen. Het is ook niet een egocentrische bezigheid, hoewel je wel degelijk ook jouw eigen belang in de gaten houdt. Om werkelijk liefdevol te kiezen, word jij je bewust van jouw achterliggende behoeften en van de verschillende mogelijkheden die je hebt. Als jouw keus ook effect heeft op anderen, dan bekijk je ook het effect van de verschillende opties op hen.
Daarna vraag jij je af: Wat zou Liefde doen? Vanuit jouw gevoel komt het antwoord.

Dus:

  • Liefde is niet de gemakkelijkste weg, maar de meest waardevolle weg kiezen.
  • Liefde is goed luisteren naar jezelf en jouw wezenlijke behoeften.
  • Liefde is rekening houden met jezelf net zo goed als met anderen.
  • Liefde is mogelijkheden bedenken en dan gaan voelen wat beste is op dat moment.

 

Oefening

  • Wat voor keuze heb je vandaag te maken?
  • Welke opties zie je?
  • Welke voor- en nadelen van elke optie zie je voor jezelf en anderen?
  • Laat het denken even los en richt je op het voelen.
  • Wat voor gevoel geeft elke optie jou?
  • Welke optie voelt nu het meest liefdevol naar jezelf toe?
  • Zijn er dringende redenen om deze optie niet te kiezen (bijvoorbeeld aanmerkelijke schade voor een ander)?
  • Hoe kun je belemmeringen verhelpen en dan datgene doen wat voor jou het meest liefdevol voelt?

Heb je een keus gemaakt, die liefdevol voelt? Gefeliciteerd! Geniet ervan en kijk niet om.

Liefde en Angst

Er is veel te zeggen over emoties. En er zijn ook veel verschillende emoties te benoemen. Maar in de basis, als je echt teruggaat naar de kern, zijn er twee emoties die ten grondslag liggen aan alle andere. Dat zijn Liefde en Angst.
Wat kun je met deze theorie? Eigenlijk heel veel, zoals ik in deze blog zal tonen.

Waar komt jouw emotie uit voort?

Liefde of AngstVoor de meeste emoties is het niet moeilijk om te zien of ze voortkomen uit Liefde of uit Angst. De emoties die positief ervaren worden, zijn over het algemeen gebaseerd op Liefde. Uitzonderingen hierop zijn bijvoorbeeld macht en trots. Deze worden door de persoon in kwestie vaak als positief ervaren, omdat ze een gevoel van kracht geven, ook al is dat meestal een vals gevoel. Gek genoeg komt ook verliefdheid eigenlijk voort uit angst. De angst iets te missen in je leven, gecombineerd met de hoop dat die andere persoon dat kan toevoegen en jou gelukkig kan maken.
Emoties die negatief worden ervaren komen voort uit Angst. Dit zijn er heel veel. Niet alleen alle vormen van angst en twijfel, maar ook boosheid, wrok, irritatie en kwetsbaarheid zijn hier voorbeelden van.

Praktische waarde

Wanneer je eenmaal begint te zien waar de emotie, die je op een bepaalt moment voelt, vandaan komt, dan geeft dit je de mogelijkheid om effectiever te reageren.
Als jij je bijvoorbeeld erg eenzaam voelt, dan kan het helpen om andere mensen op te zoeken. Maar voor mensen die regelmatig veel last van eenzaamheid hebben, zal dat niet lang helpen. Dan is het zinvol om te kijken welke angst er achter die eenzaamheid zit.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat je bang bent dat andere mensen jou niet goed genoeg vinden en je openlijk of achter je rug om bekritiseren. Dan voel jij je niet gesteund en veilig bij anderen en blijf jij je ook in gezelschap alleen voelen. Soms verkies je zelfs de eenzaamheid boven het gevoel niet goed genoeg te zijn.
Als je verder gaat zoeken, kom je mogelijk tot de ontdekking dat jouw angst dat anderen jou niet goed genoeg vinden, gebaseerd is op jouw eigen overtuiging dat jij niet goed genoeg bent. En zelfveroordeling kan diep doorwerken op jouw hele leven.
Wat in dit voorbeeld kan helpen, is om tegenover al die angst veel Liefde te zetten. Zoek hoe, waar en wanneer jij liefdevolle emoties kunt ervaren. Kijk voor welke delen van jezelf jij wel liefde kunt voelen. Door je bewust te gaan concentreren op Liefde, ga jij je vanzelf wat beter voelen. Dan wordt het makkelijker om de angst wat los te laten en objectiever te kijken naar jouw eigen mening over jezelf en de mening die anderen echt over jou hebben.
Zoek dan opnieuw naar de Liefdevolle aspecten, die er ook altijd zijn. Op die manier zet jij jezelf weer in een positieve spiraal.

Conclusie

In het algemeen kun je stellen dat bij emoties, die voortkomen uit angst, het zinvol is om bewust te kijken naar waar en hoe je wel Liefde kunt ervaren. Van daaruit kun je stappen nemen om jouw overtuigingen te herzien, de angst te verminderen en jouw achterliggende behoeften te vervullen.
Bij emoties, die vanuit Liefde opkomen, hoef je natuurlijk alleen maar te genieten!
Heb je naar aanleiding van deze blog vragen, opmerkingen of overdenkingen? Dan lees ik ze graag in de reacties hieronder.

Gedachten verzetten

Gedachten hebben continu invloed op jouw gevoel.

StressGa eens na welk gevoel jouw gedachten jou geven. Bevalt het je?

Met enige oefening kun je leren om zowel jouw gedachten, als jouw gevoel (vrijwel) tegelijkertijd waar te nemen. Bij elke gedachte die je hebt, ontstaat er namelijk ook een gevoelsreactie in jezelf. Het gevoel kun je vaak niet kiezen, dat ontstaat onbewust. Maar jouw gedachten kun je wel kiezen.
In deze blog laat ik je zien hoe dat werkt en wat je kunt doen.
Soms ben je in gedachten bezig met allerlei dingen die je niet bevallen. Het is koud en nat weer, op het werk is het veel te druk, je man had weer eens geen aandacht voor je, etc., etc. Als je dan gaat opletten hoe jij je voelt, zul je merken dat er een somber en bedrukt gevoel is. Of misschien voel jij je gestrest of erg verdrietig. In ieder geval is het niet waarschijnlijk dat jij je er gelukkig bij voelt.

Je gedachten verzetten

Zonder de moeilijkheden te ontkennen, kun je ook de keuze maken om jouw aandacht te verschuiven naar wat er wel goed is. Kijk eens naar hoe goed je dat stuk werk hebt afgerond, het kleine, maar persoonlijke gesprekje met die collega, de lekkere, gezonde lunch die je voor jezelf hebt gemaakt, of wat het ook maar is dat vandaag wel goed is gegaan. Voel hoe goed jij je over dat onderdeel van jouw leven kunt voelen. En laat dat gevoel dan eens door jouw hele lichaam stromen en geniet ervan.
Je zult merken dat je de moeilijke dingen in het leven veel beter aan kunt wanneer jij je prettig voelt. Het herfstweer heeft zijn eigen charme, ondanks de drukte blijf je ontspannen je werk doen en je vraagt simpelweg om de aandacht waar je behoefte aan hebt.
Soms is het niet moeilijker dan zelf je gedachten verzetten om te Groeien in Geluk.
En soms vraagt dat een periode van oefenen. Gun je dat jezelf?
Laat in een reactie hieronder eens weten wat jou helpt om je gedachten te verzetten en je fijner te voelen.