Stress

Het lijkt een modeziekte: stress. Bijna iedereen kent het uit ervaring. Mensen uit alle lagen van de bevolking lijden eronder.
Er is natuurlijk al veel over dit onderwerp geschreven. Meestal over de negatieve gevolgen ervan. Ik wil in dit artikel een ongebruikelijke benadering van stress hanteren: welke boodschap kan stress je geven?

Acute Stress

StressIk ben ervan overtuigd dat elke reactie van lichaam en geest gericht is op zelfbehoud. De reactie is altijd logisch en zinvol, gezien vanuit de reeds opgedane ervaringen en ‘kennis’ die je hebt. Wanneer je vaak of langdurig last hebt van stress in je lijf, dan is hier ook een duidelijke, hoewel meestal onbewuste, logica aan verbonden.

Stress is simpel gezegd de reactie die ontstaat wanneer de belasting op lichaam of geest groter is dan de belastbaarheid. Ofwel: wanneer je meer op je bordje krijgt, dan je op dat moment aan kan of aan denkt te kunnen. De stressreactie maakt tijdelijk extra energie vrij en zorgt voor een zeer gerichte focus, zodat je tijdelijk (!) in staat bent om een bedreigende situatie beter te hanteren en te overleven. Enorm zinvol, dus.

De boodschap, die bij de stressreactie hoort, is:
Zorg dat je de situatie of jouw eigen belastbaarheid snel verandert!

Er zijn dus twee ingangen om de stress te verminderen. Enerzijds kun je te grote belasting verminderen. Dit vraagt om een goede analyse van de stressoren. Wat maakt de situatie zo zwaar en welke mogelijkheden zijn er om verandering te brengen? Zo kun je bijvoorbeeld kiezen bepaalde taken te delegeren, achterstanden gestructureerd weg te werken, onenigheid in werk of privé bij te leggen, grenzen te stellen, of wat er dan ook maar nodig is.

Anderzijds is het wellicht mogelijk om je eigen belastbaarheid te verhogen. Wat kom je tekort om de situatie aan te kunnen en hoe kun jij jezelf versterken? Dit kan misschien door wat energie bij te tanken in een vrije dag of korte vakantie. Maar denk ook aan het bewust scheiden van werk en privé, het trainen van benodigde vaardigheden, of leren ‘nee’ te zeggen. Ook fysieke training kan helpen, doordat het de conditie verbetert en het de broodnodige afwisseling geeft van het vele denkwerk dat de meeste mensen tegenwoordig doen.

Chronische Stress

Een andere benadering is nodig wanneer er chronische stress is ontstaan.
Bij chronische stress zie je vaak dat lichaam en geest gewoon niet meer weten hoe ze kunnen ontspannen, ook niet wanneer er helemaal geen bedreigende situatie meer is. De verhoogde staat van paraatheid is continu geworden en blijft voortdurend energie vreten. Dit leidt na verloop van tijd vaak tot een burn-out.

Bij chronische stress is het belangrijk om weer te leren ontspannen.

Omdat echt ontspannen zo ‘vreemd’ is geworden, vraagt dit tijd en aandacht en vaak zeer bewuste oefening.
Ook hier is de juiste methode niet voor iedereen hetzelfde. Sommigen hebben baat bij mindfullness training, anderen bij sporten, sauna, massages, de natuur in gaan of juist meer socialiseren. Van harte hardop lachen is een geweldige methode om spanningen los te laten en even helemaal te genieten van het moment. Een sociale omgeving opzoeken waarin samen gelachen mag worden, is dan ook bijzonder gezond.

Zelfonderzoek

Het regelmatig ervaren van stress gaat ten koste van jouw geluksgevoel.
Heb jij het idee dat je soms of zelfs vaak last hebt van stress? Dan is het zinvol om een stukje zelfonderzoek te doen. Met de antwoorden, die je dan vindt, kun jij zelf stappen ondernemen om meer te ontspannen en meer te genieten van het leven.

Vragen aan jezelf

  • Welke situaties ervaar ik regelmatig als stressvol?
  • Welke factoren werken voor mij stressverhogend?
  • Wat zijn mijn mogelijkheden om de situatie te veranderen? (Denk creatief!)
  • Hoe kan ik mezelf versterken?
  • Wat zijn voor mij goede manieren om werkelijk te ontspannen?

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen of behoefte aan hulp?
Neem dan gerust contact met mij op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *