In beweging blijven

Leven is bewegen. En dat geldt op vele vlakken: fysiek, mentaal, emotioneel, sociaal.
Wanneer je op één van deze gebieden langdurig niet of onvoldoende beweegt, geeft dit ernstige beperkingen. Maar een teveel aan beweging leidt ook tot problemen. Dit artikel gaat over disbalans herkennen en de juiste balans zoeken. Een balans die jou gelukkiger maakt.

Te weinig bewegen

Te weinig bewegen geeft verstijving en een gebrek aan conditie. Vervolgens kost het meer moeite om te bewegen en ontstaat de neiging om het bewegen uit de weg te gaan: een negatieve spiraal. Uiteindelijk ontstaat er verstarring en stagnatie. Kent jij voorbeelden uit jouw omgeving van mensen te weinig bewegen?

  • Fysiek: ze zitten de hele dag, hun lichaam voelt stijf en ze worden bij de kleinste inspanning al moe.
  • Mentaal: ze lijken niet meer in staat om samenhangend na te denken of door te denken of ze denken alleen nog maar in hun bekende en vertrouwde ‘straatjes’.
  • Emotioneel: ze zijn emotioneel ‘vlak’ geworden en voelen nauwelijks meer boosheid, plezier of andere emoties.
  • Sociaal: ze hebben niet of nauwelijks sociale contacten en weten ook niet hoe deze aan te gaan of te onderhouden.

Als je zulke mensen kent, of misschien jezelf in één van deze beschrijvingen herkent, probeer dan zo flexibel te zijn om er oordeelvrij naar te kijken. Elk gedrag heeft een oorzaak en door deze te onderkennen en ermee aan de slag te gaan, ontstaat er weer de mogelijkheid om meer te gaan bewegen. En wanneer er meer beweging komt, ontstaat er na een tijdje vanzelf meer levendigheid en de behoefte om te bewegen.

Te veel bewegen

Teveel bewegen is ook mogelijk. Dit is het geval wanneer er te weinig rustperiodes zijn, waarin ontspanning en herstel kan plaatsvinden. De risico’s zijn dan uitputting en slijtage. Sommige mensen zijn ‘verslaafd’ aan bewegen. Als zij zich rot voelen, gaan ze nog meer bewegen en kunnen daarbij behoorlijk uit de bocht vliegen.
Herken je wellicht sommige van de volgende types, die teveel bewegen?

  • Fysiek: veel blessures, dreigende uitputting, risico op sporthart
  • Mentaal: onrustig, overal over nadenken, risico op overspannenheid
  • Emotioneel: met heel weinig aanleiding al in heftige emoties schieten, risico op psychose
  •  Sociaal: continu contact zoeken met anderen en niet alleen kunnen zijn.

Ook hier is het van belang om oordeelvrij te onderzoeken van waaruit de behoefte aan extreem veel bewegen ontstaat en hoe er meer rust kan worden gevonden om tot een betere balans te komen.

BalansIn beweging blijven

Als jij werkt aan een juiste balans op elk gebied, dan vind je steeds meer innerlijke rust en een Groei in Geluk.
Mogelijk vraagt dit om duidelijke veranderingen in jouw leven. Wees er niet bang voor, maar ga er stapsgewijs mee bezig. Ook hierin is het verstandig om niet te veel en niet te weinig te bewegen.

Verandering

Wil jij op bepaalde vlakken meer of minder gaan bewegen? Kies dan voor de combinatie van inzicht en oefeningen, die leiden tot een geleidelijke verandering.
Wees mild voor jezelf, terwijl je jouw doel blijft nastreven. Je kunt beginnen met de volgende vragen.

Vragen

  • Hoeveel beweeg ik op elk van de genoemde gebieden?
  • Op welke gebieden zou de balans beter kunnen?
  • Wat maakt het lastig om te veranderen?
  • Wat zou mij op weg helpen?

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen of behoefte aan hulp?
Neem dan gerust contact met mij op

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *